lördag 21 februari 2009

Musica italiana/ Corso di italiano



Jag har börjat lyssna mer och mer på Italiensk musik, och nu har jag hittat Nek!

Lättsmält och lagom dramatiskt =)
En video finner ni lite längre ner på sidan.

Jag vet inte riktigt varför eller hur det började, men jag älskar mycket med Italien.
Maten, vinerna, många vackra platser, och så det underbara språket!!!
Jag menar...det hörs ju bara på namnen.. de heter saker som Laura, Vincenza, Giovanna och Giovanni, Mauritzio, Giacinto. Det låter ju liksom nästan som Hyacint. Mmmmm, vackert!

Jag dammar av gamla kunskaper på en kvällskurs just nu. Det är så kul att träffa alla och läraren är helt underbar. Jag har hört att det är mer oorganiserat i Italien, som land. Jag vet inte, men tror att det märks på läraren. Och jag älskar henne!!!

-hade ni läxa?
-vilken läxa hade ni?
-hade ni mer?, sidan 107 också??
Därefter delar hon ut papper och säger att vi går igenom dem tillsammans.
Varpå vi märker att det är detta vi gjorde förra gången, och får henne att gå ut och kopiera andra papper.

Vid ett senare tillfälle märker vi att vi fått papper som vi bett att också få ta del av som extrauppgifter.
Eftersom en av eleverna begärt detta och gjort detta hemma till denna gång. När vi får papprena märker eleven att han inte känner igen detta papper..
Vilket får henne att gå ut och kopiera igen.. och ja. Jag blev bara så skrattig! Hon är så rolig!

Vid ett annat tillfälle satt hon (när vi talade om frukost i Italien) och stirrade lite för länge ut i det blå när hon just sagt: när jag kom till Sverige kunde jag inte äta salt till frukost, salt mat. Och så stirrade hon.
Som att det varit en traumatisk upplevelse för en Italienska från Milano.
Så så söööt!


Ok, njut lite av Nek nu då. Är det svårt med Italienskan så upptäckte jag att det finns versioner på Spanska, Engelska och eventuellt också tyska!
Den handlar i alla fall om att Laura är borta =( och det är ledsamt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar