måndag 9 mars 2009

The point in things/Eller att finna Vitsen med stort "V"

Idag kan jag se vitsen med små saker
som att
gå å handla kaffe och mjölk
på konsum
trots att man är trött och nyss hemkommen från jobb.
Vitsen att gå en liten extra-runda bara för
att man tycker det är gott med kaffe och det är slut
så man måste fylla på.

Jag kan se vitsen med att röka en cigarett t om.
Bara för att man gillar det.
För de som gör det,
trots att det är skadligt för hälsan.
Men något med vardags-lyx har det
definitivt att göra.
Så för själen har det en annan betydelse och en annan
"hälso-poäng" eventuellt.

Jag kan inte alltid se vitsen med saker och ting.. och måste leta hårt och länge
vissa dagar för att finna någon vits.
Med något alls.

Men idag kan jag faktiskt också se vitsen med att diska, städa
och lägga saker i ordning...
(hey, thats Good!!! Go anki go anki!,
ropar min inre städerska glatt och uppmuntrande kan jag höra nu)

Kan idag se vitsen med att anstränga sig lite
för att få det man vill ha.
Det liv man vill ha.
Eller bara anstränga sig litegrann,
för ansträngandets skull.

För ska något bli bra,
får man jobba för det
antingen man vill eller inte.

Lika bra att göra det ordentligt då
och vara närvarande
i det man gör.
Annars är det ett
bortkastat moment.

Om man inte lärt sig något av det
vill säga.

2 kommentarer:

  1. Vitsen med stort V eller vitsen med litet v... Det är frågan!
    Kram Christin

    SvaraRadera
  2. haha, ja det är verkligen frågan med stort F! =)

    SvaraRadera